تامکو متخصصین حرفه ای خدمت رسانی کیفیت پشتیبانی و خدمات تمام نقاط شهر تهران آسانسور پله برقی
تامکو متخصصین حرفه ای خدمت رسانی کیفیت پشتیبانی و خدمات تمام نقاط شهر تهران آسانسور پله برقی
تاریخچه ی آسانسور
هم زمان با توسعه تمدن و با رشد
اقتصادی و توسعه فنی و علمی کشورها و با همکاری فنی با یکدیگر ، دانش فنی سیستم
های حمل و نقل عمودی نیز توسعه سریعی یافت.پایه
گذار علمی و طراح آسانسورهای امروزی ، دانشمند و ریاضی دان بزرگ ، آتوود است.
ماشین آتوود عبارت است از دو وزنه ای که با یک طناب به یکدیگر مربوط می شوند و روی
فلکه ای ، وزنه های فوق به بالا و پایین حرکت می کنند .
از بررسی معماری ساختمانها در
گذشته میتوان فهمید که در گذشته توان ساخت ساختمانهای بلند وجود داشتهاست ولی
شاید دلیل اینکه چرا این کار چندان رواج نداشته، وجود پلههای بسیار بوده باشد.
این مشکل همچنان پا برجا بود تا اینکه یک مکانیک آمریکایی به نام الیشا اوتیس ایمنی را در بالابر با به کارگیری چرخی ضامندار
که در صورت پارهشدن طناب، اندکی پس از سقوط بالابر را متوقف میکرد،
فراهم کرد. این اختراع که در سال ۱۸۵۴
در نمایشگاهی در نیویورک پردهبرداری شد، مقدمهای برای کاربرد گسترده بالابر بود ناصرالدین
شاه در سفرنامه فرنگ خویش در تعریف و توصیف آسانسور میگوید: رفتیم به مریضخانه
سنت توماس ... از مرتبههای زیر اسبابی دارند که ناخوش را روی تخت گذاشته از توی
اتاق زیر میکشند به مرتبه بالا میبرند. بسیار تماشا داشت که ناخوش حرکت نکند .
در حال حاضر یکی از مشکلات
ساختمانهای بزرگ کافی نبودن فضای در نظر گرفته شده برای آسانسور است. این امر یعنی
پیشبینی و منظور نمودن فضای کافی با محاسبه تعداد ظرفیت و سرعت مناسب آسانسورها
باتوجه به ارتفاع و جمعیت ساکن و کاربری ساختمان باید در ابتدای کار یعنی در زمان
طراحی ساختمانها مد نظر قرار گیرد؛ وگرنه پس از اجرای ساختمان معمولاً افزایش فضای
چاه آسانسور بسیار مشکل و در اکثر موارد غیرممکن است.
آسانسور وسیلهای است
الکترومکانیکی، در ابتدای اختراع آسانسور به شکل امروزی، بیشتر قطعات و لوازم
آسانسورها مکانیکی و الکتریکی بود ولی با پیشرفت علوم در حوزه الکترونیک و نیمههادی ها و همچنین ورود حوزه علوم هوش مصنوعی به صنعت
این وسیله نیز تکامل یافت و به عنوان یک وسیله کاملا کاربردی با حوزه سطح دسترسی
کاملا گسترده در بین جوامع شهری قرار گرفت.
در طراحی آسانسور علومی
همچون مکانیک، برق و الکترونیک، معماری و صنایع مورد استفادهاست. به همین علت هیچ
گاه یک متخصص به تنهایی قادر نخواهد بود که یک آسانسور را به تنهایی و با تکیه بر
یکی از شاخههای علوم طراحی نماید. تا قبل از دهه ۱۹۹۰، عمده آموزشها در این صنعت بصورت آموزشهای
محدود و استاد و شاگردی و صرفا در کارخانههای بزرگ آسانسورسازی معمول بود. به
همین سبب آموزش در این صنعت محدود و پنهان بود. برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ میلادی اتحادیه آسانسور و پله برقی انگلستان (LEIA) با همکاری پروفسور یانوفسکی و پروفسور جینا
بارنی اقدام به برگزاری دورههای آموزشی کوتاه مدت ماژولاری در انگلستان نمود که
بیشتر مورد استفاده نصابان و متخصین این کشور بود. در ادامه این اتحادیه با
همکاری دانشگاه نورث همپتون انگلستان
دورههای دانشگاهی این رشته را در مقطع کاردانی و کارشناسی آغاز نمود. اولین دوره
این مقاطع در سال ۱۹۹۸ در نورث همپتون انگلستان با هدایت جانات
آدامز، برایان واتز، استفان کازمارسیزیک که از اعضای هیئت علمی دانشکده مهندسی
مکانیک و علوم کاربردی بودند آغاز شد. از سال ۲۰۰۰ به بعد مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی تحت
عنوان
elevator and escalator engineering آغاز گشت.